תיכון שחרית רואה לנגד עיניו את הצורך בהכשרת הנערות והנערים לחיים האמיתיים. העקרונוות המנחים אותנו הם תרגול מיומנויות אשר ישרתו את הנערות והנערים בשוק העבודה ובחיים האישיים, מתן כלים לחקר אקדמי-ביקורתי וכלים להתמודדות עם חיים חברתיים השואפים לתיקון העולם במלכות שד-י.
תוכנית הבגרות הקיימת של משרד החינוך מגוונת ומאפשרת מידה של גמישות לכל בית ספר להביא את ייחודיותו. צוות בית הספר התמקד בבניית תכנית הבגרויות ייחודית המותאמת לערכים ותפיסת העולם של תיכון שחרית. עשינו זאת תוך בחירה מוקפדת את תוכניות הלימוד כך שתהלום את אבני הדרך המובילים אותנו. התוכנית הינה מאתגרת ותובענית ותוביל את הנערות והנערים לתעודת הבגרות מצוינת, איכותית ומגוונת.
תכנית הבגרות משלבת היבחנות במבחני הבגרות של משרד החינוך ובתכנית ייחודית שנבנתה על ידי צוות ההיגוי של בית הספר. התכנית מעמיקה, מאתגרת ורחבת אופקים וכוללת מגמה ייחודית במחשבת ישראל בדגש על סוגיות של יהדות חברתית. הבוגרות והבוגרים של תיכון שחרית יסיימו את לימודיהם עם תעודת בגרות מלאה, רחבה ומצוינת על פי דרישות משרד החינוך, בהתאם לתוכנית הבגרויות וההערכה החלופית.
"לתקן עולם במלכות שד-י" – תכנית בגרות ייחודית במחשבת ישראל
כל נער ונערה יגשו לאורך שנות התיכון לחמש יחידות במחשבת ישראל בתכנית הבחנות ייחודית הכוללת עיסוק בשאלות של אחריות קהילתית, מוסר ותיקון עולם. הלמידה טקסטואלית ומעשית ומשלבת טקסטים פילוסופיים, יהודיים, ספרותיים ועוד וכוללת גם את מטלת הביצוע באזרחות במטרה למצוא ופיתרון לשברים בעולם דרך סוגיות במחשבה, אמונה ומעשה.
הרכב תעודת הבגרות בשחרית
תוכנית היבחנות רגילה
מורכבת מהערכות חילופיות (ציון פנימי) השקול ל 30% מהניקוד הכולל, בחינה חיצונית השקולה ל- 70% מהניקוד הכולל.
תוכנית היבחנות ייחודית פנימית של משרד החינוך
תוכנית ייחודית של שחרית באישור משרד החינוך
תוכנית שנכתבה על ידי צוות שחרית לפי מתווה של משרד החינוך ואושר על ידי משרד החינוך (הערכה תהליכית ופנימית).
מגמות בשחרית
מגמות חיצוניות
תיכון שחרית דוגל בעקרון של למידה ממומחים. ישנן מגמות חוץ בית ספריות שהעירייה מפעילה ברמה גבוהה.
אנו שמחים.ות לכוון את הנערים.ות למגמות התואמות את הכשרונות שלהם. השנה למשל, נערי.ות שחרית בשכבה י' לומדים:
- מגמת ערבית
- מגמת מוסיקה בצוללת צהובה
- מגמת אומנות במוזיאון ישראל
- מגמת רוח חדשה
- מגמת דיפלומטיה ויחסים בין לאומיים
- מגמת לימודי מזרח התיכון
- מגמת כימיה
מגמות פנימיות
- ביולוגיה – תכנית יחודית פנימית
- תאטרון – תכנית יחודית פנימית
- מדעי המחשב – תכנית רגילה
- מגמות נוספות בבחירה משותפת עם הנערות והנערים (למשל: מדעי הרוח, אומנות, פיזיקה)
תכנית הדגל במחשבת ישראל
"חובתו של היהודי לתיקון החברה והעולם עולה מכל עמוד בספר. כל משמעות החיים מתבררת דרך האתיקה של האחריות". (הרב בנימין לאו)
תיכון שחרית חורט על דגלו את ערכי אהבת התורה והכנה של הנערים והנערות לחיים עצמם. אנו נדרשות ונדרשים להעמיק במרכיבי הזהות הכוללת של הנערים והנערות על ידי ביצוע תהליכי למידה וחקר, מתן ידע והשראה, התווית דרך, ורכישת כלים של הפיכת הלימוד למעשה. ההעמקה בזהות הדתית של הנער והנערה, כחלק ממרכיבי הזהות הנוספים, חיונית להתפתחותם/ן כבוגרים ובוגרות פעילים החיים ויוצרים בתוך הקהילה הדתית.
על מנת להכין את הנערים והנערות לחיי עבודת ה' של אהבה ומשמעות, המתמודדים בכנות עם אתגרי התקופה והמודרנה, אנו מאמינים/ות שמחשבת ישראל הוא מקצוע הנותן את המענה העמוק והמשמעותי ביותר לאתגרים אלו. לימודי מחשבת ישראל מאפשרים שאילת שאלות, חקר מעמיק, עיסוק במקורות, מפגש עם הוגי והוגות דעות ועשייה מתוך אמונה.
"ואהבת לרעך כמוך" – בסיס ערכי היהדות הוא בראיית האחר, בצדק חברתי, חסד וצדקה. אנו רואות ורואים בלימודי מחשבת ישראל מקפצה לעשייה חברתית מלאת רגישות לזולת, תמיכה באחר ותיקון עולם.
אנו רוצים ורוצות לאתגר את הנערים והנערות להביט נכוחה במציאות שסביבם, לקחת אחריות, ולהציע דרכים לתיקון העולם מתוך נקודת מבט יהודית מעמיקה ועשירה.
התמודדות עם טקסטים במחשבת ישראל מצריכה פיתוח של מיומנויות קריאה ופענוח מורכבות, הבנה ופרשנות של הכתוב בהקשר הכולל של עולם התורה, פיתוח יכולות הבנה מופשטת, חשיבה מסדר גבוה, שאילת שאלות, חשיבה השוואתית, יכולת ניתוח ופירוק לעומק, יחד עם בניית סינתזה של תמונה מלאה ומורכבת של הסוגיה. בנוסף, מקצוע מחשבת ישראל פורס בפני הנערים והנערות מארג שלם של הגות יהודית ודתית בהסתכלות רחבה המאפשרת להם/ן לגבש עמדה אישית מתוך כנות ואמת.
מטרות ערכיות לתכנית
- פיתוח זהות דתית עמוקה
- קישור כל מרכיבי הזהות לעולם האמונה
- התמודדות עם אתגרי החיים במגוון תחומים
- הובלת הנערים.ות לעשייה מתוך תפיסת עולם דתית עשירה
- הכרות עם מגוון רחב של הוגים והוגות בנושאי אמונה דתית
מטרות חברתיות לתכנית
- מתן כלים לחזק את זהות הדתית כדי שהנערים.ות יבחרו להמשיך את חייהם הבוגרים כאנשים דתיים, פעילים ומעורבים.
- לחזק את הבסיס של צדק חברתי מתוך עולם היהדות על מנת לתת כלים לנוער להתמודד
- ללוות את הנערים.ות בעשיית צדק המחשבה היהודית
מטרה קוגניטיבית לתכנית
לפתח מיומנויות קריאה, הבנה, פרשנות, מיזוג, שאילת שאלות, הבעת דעה, אנליזה וסינתזה והבנה מופשטת.
מטרה רגשית לתכנית
מתן כלים רגשיים להתמודדות בפערים שבין העולם המודרני והעולם הדתי
דרכי הלימוד
ועמל"ו בתורה
לימוד, מפגש ועשייה מתוך עמל ועבודה קשה. הדבר יבוא לידי ביטוי דרך עבודה פרויקטלית (PBL). לימוד הגות מחשבה, מפגש עם אנשי רוח דתיים, דמויות רבניות ופעילים.ות חברתיים ולבסוף הגדרת נושא הדורש תיקון באמצעות ערכי עולם התורה ומציאת פתרון מוסרי וערכי לאתגר. השאלה שתלווה את הלמידה תהיה: כיצד לרפא עולם שבור?