מיני פרויקט- הכרות עם שופטים מספר שופטים
שכבה ז'
בית מדרש יהדות
מיני פרויקט – הכרות עם שופטים מספר שופטים.
התוצר: עיתון מימי השופטים עם כתבה ראשית, ראיון, מדור תיירות ועוד.
מיומנויות: קריאת טקסטים, פרזנטציה, שינון פסוקים, כתיבה יצירתית.
בנימה אישית: היה מעניין מאד להיפגש עם השופטים מכיוונים שונים ומגוונים.ללמוד על צורות הנהגה שונות, ולהכיר את עם ישראל בימי קדם.
מה אלוהים רוצה ממני?
שכבה ז'
בית מדרש יהדות
בחרנו ללמד את ספר יהדות דרך לימוד דמויות מספר בראשית המתמודדות עם השאלה: מה השם רוצה מהאדם. בחרנו את הדמויות והפרקים שבעינינו עונות על השאלה, ולמדנו יחד עם הנערות את הטקסטים העתיקים והמכוננים.
מי האנשים מאחורי הפרצופים?
בית מדרש אנגלית
אחד הדברים שמבדילים את הילד מהאדם הבוגר זה היכולת לראות את האחר, לכבד אותו ואת צרכיו. זה נכון כלפי החבר, בן המשפחה, המורה וגם כל אדם זר. הנערים והנערות נמצאים בדיוק בשלב המעבר ובתקופה בה הם מתפתחים, הולכים ומתבגרים. יצאנו לדרך מתוך כוונה ללמוד ולהכיר את האחר. להצליח קצת "לצאת מעצמנו" ולראות אנשים אחרים. לאורך הדרך למדנו על הרגלים, ועל השגרות שמלוות אותנו במשך השבוע. כתבנו על כך, ונסחנו שאלות שעניינו אותנו ללמוד על אנשים אחרים. על הדרך תרגלנו את המיומנות של קיום ראיון בעל פה, כיצד לגשת ולהציג את עצמנו בפני אנשים זרים וכיצד לשאול שאלות בצורה מכבדת.
מי אמר שאני לא מסוגל?
שכבה ח'
בית מדרש אנגלית
אחד הדברים המשמעותיים שבני נוער מתמודדים איתו הוא קול שנשמע לעיתים בקול רם לעיתים רק בלחישה- אולי אני לא מסוגל. האם אני מסוגל? האם אני מסוגל לעמוד במשימה? להגיע אל היעדים שלי? להגשים את החלומות שלי?
בבית מדרש אנגלית למדנו על אנשים שעשו דברים יוצאי דופן, והגיעו להישגים בניגוד לציפיות ולמה שנדמה היה שהם מסוגלים. חשבנו על הקולות והמשפטים שיכולים לחזק ולייעץ לנו בדרך אל המטרה וכאלה שעלולים להחליש אותנו ולייאש אותנו.
למה כדאי שתקשיבו לי?
בית מדרש אנגלית
המאה ה-21 מקדמת תהלכים רבים- חלקם טובים יותר וחלקם פחות. אחד הדברים שמזמן המאה הזריז, שנמצא תמיד בהתפתחות ובתנועה, הוא נתינת תשובות מהירות מבלי לחקור את האמת של הדברים. בבית מדרש אנגלית ביקשנו לשתף את הקבוצה בנושא שקרוב לליבנו TEDTALK תוך חקר, השתהות, ניתוח והתמדה בתהליך. הנערים.ות ניתחו הידועים כאחד מדרכי ההעברה המוצלחים- הם בחנו את האלמנטים שהיו קיימים בכל שיחה, את הצורה שבו הועבר התוכן ואת העבודה שהיה צריך לייצר על מנת להכין שיחה מוצלחת. כל זאת תוך כדי פיתוח מיומנות חשובה של עמידה בפני קהל ודיבור באנגלית.
ממה בנוי העולם שלי?
שכבה ח'
בית מדרש מדע וטבע
למדנו על היסודות, הטבלה המחזורית וקשרים בין היסודות. הבנות רצו להציג את התוצרים שלהן בצורת מודל וכך להראות את הידע שלהן בהרכב היסוד והקשרים השונים.
מהי יזמות?
שכבה ח'
בית מדרש נגרות וגינון
שאלת החקר נבחרה על מנת להקנות לתלמידים כלים של מנהיגות
ומעורבות בחברה. בתהליך הלמידה חקרו התלמידים מה הצורך של
הסביבה הקרובה לבית הספר. מתוך תהליך החקר עלה הצורך של
הקמת גינה קהילתית אשר תשמש את תושבי השכונה, בית הספר
ומועדון הקשישים הצמוד לבית הספר. בתהליך החקר נפגשו
התלמידים עם תושבי השכונה, עם הקשישים של המועדון ומרצה
אורח – חוקר אקלים וסביבה וגנן מוסמך אשר ליווה אותנו בתהליך
הקמת הגינה, ניקוי, גיזום, דישון, שתילה, בניית מערכת השקיה,
בניית גדרות וצביעה של פינות ישיבה.
איך חלום הופך למציאות?
שכבה ח'
בית מדרש רוח
בחרנו את השאלה הזו כדי להבין איך חלומו של הרצל הפך כעבור כמה שנים למציאות בדמות מדינה עצמאית של העם היהודי. למדנו להבין את פועלו של הרצל בהקמת התנועה הציונית, כינוס הקונגרס הציוני וקידום הרעיון של הקמת מדינת היהודים. בנוסף למדנו על הזרמים השונים שהיוו את התנועה הציונית ומה הייתה האידאולוגיה ודרכי הפעולה של כל זרם. בעקבות הלימוד הבנו שחלומות יכולים לבוא בכל מיני צורות אבל בשביל להגשים חלום צריך לשתף פעולה ולעבוד ביחד כדי שהחלום יהפוך למציאות.
מהי גבורה?
שכבה ז'
בית מדרש רוח
בגיל ההתבגרות הנערים/רות מחפשים מודל לחיקוי ובלשוננו גיבור. "גיבור/ה" הוא צורך בסיסי לכל אדם ובכול תרבות. הוא המודל שדורות מנסים לחקות את מעשיו, אמרותיו, התנהגותו, הנהגתו ואפילו לבושו. זה לתודעת הנערים. בחרנו לעסוק בגבורה כדי להעלות צורך בסיסי צורות גבורה ובעיקר אפשרנו לנערים אפיינו גבורה, נחשפנו למספר לרכוש כלים להבחין בין גבורה חיובית לשלילית.
איך להזיז את הגוף נכון?
שכבה ח'
בית מדרש גוף-נפש
כחלק מהעמקה ודיוק של התהליך משנה שעברה הבנות למדו בצורה מעמיקה יותר על שמות השרירים, באיזה סדר נכון לעבוד עליהם, ועל סוגי אימונים. המטרה של הפרויקט היה להעלות מודעות איך להתאמן בצורה נכונה, מודעות גופנית ליכולות, ובסוף יצירת אתר יוטוב שבו יופיעו הסרטונים של הבנות לשימושן האישי בזמן הקיץ.
איך לשחק מתמטיקה?
שכבה ז'
בית מדרש מתמטיקה
מקצוע המתמטיקה הינו מקצוע שקשה לנערים ונערות החווים אותו כקשה ולעיתים משעמם ולא תמיד רלוונטי לחייהם. היכולת להמיר ידע מהכיתה לחיים האמיתיים יושב על המיומנות של גמישות מחשבתית, אשר הינה קריטית על מנת להשתמש במידע הנלמד בבית הספר בחיים האמיתיים – המכולת, מבצעים בחנויות, עיצוב הבית וכלכלה. במהלך המחצית למדנו את הנושאים של משוואות, גיאומטריה ובעיות מילוליות. בפרויקט זה הנערים התבקשו להעביר את הידע הנלמד בשיעור למשחק על מנת להעביר את המתמטיקה לחוויה מהנה שיש בה גם שימוש בידע הנלמד בשיעור.
מה ניתן ללמוד מסיפורי העבר?
בית מדרש אנגלית
בתוך עולם מתפתח ומתקדם וכשמבטנו כל הזמן מופנה קדימה לעתיד, לעיתים ניתן לשכוח את העבר ואת הסיפורים החשובים שלו. דרך הלימוד של סיפורי המיתלוגיה היוונית וסיפורים האישיים של הסבים.ות של הנערים.ות גילנו את השפע שיש בסיפורי העבר וכיצד הם משפיעים על ההווה שלנו. כך למדנו כלים ספרותיים, ביטויים באנגלית וכתיבה טיעונית.
לומדים היסטוריה דרך נגרות?
שכבה ז'
בית מדרש נגרות וגינון
יצירה בנגרות היא כלי מצוין להטמעת חומר הלמידה העיוני באופן מעשי. את תהליך הלמידה התחלנו מתוך החלטה משותפת של נושא שמסקרן את התלמידים. הנושא שנבחר הוא מלחמות ימי הביניים.
מה מושך אותי?
שכבה ז'
בית מדרש גוף-נפש
בגיל ההתבגרות נערות לא חשופות ליותר מידי ענפי ספורט וזה גורם לחלקן ולהצהיר שהן לא אוהבות כושר. בחרנו לעשות אתהפרויקט הזה כדי לפרוש בפני הנערות כמה שיותר ענפי ספורט כך שכל אחת תוכל גם להביע את עצמה דרך הכושר שהיא מתחברת אליו וגם שאר הבנות נחשפות לתחומים שלפעמים הן לא ידעו עליהן או שלא יצא להן להתנסות בהם לפני.
?What makes people do brave things
שכבה ז'
בית מדרש אנגלית
כל החיים אנחנו לומדות ולומדים על גיבורים כסיפורים רחוקים מאיתנו. הם נתפסים כגיבורי על ששונים מכל אחד ואחת, אבל לכל אחד ואחת יש את היכולת לעשות מעשי גבורה אם יש את המוטיבציה. למדנו על גיבורות וגיבורים גדולים והתבוננו על הערך שגרם להם.ן לעשות מעשה. למדנו על ערכים שונים, עשינו השוואה דרך דיאגרמת ון, בחרנו בערך שחשוב לנו אישית ולמדנו שכל אחת ואחד מאיתנו יכול.ה להיות גיבור.ה
למה בכלל צריך מנהיג.ה?
שכבה ח'
בית מדרש יהדות
הנערות נמצאות בגיל שמפגיש אותן עם מצבים חברתיים ואקטואליים הנוגעים בנושא המנהיגות. הנהגות בתנועות נוער, הנהגות חברתיות בכיתה והנהגה עצמית בחיי היומיום. בנוסף, כיום נושא ההנהגה נמצא על סדר היום הציבורי. ישנה חשיבות ביצירת שיח סביב צורות ההנהגה השונות ובחינה שלהן וטיבן. במהלך התהליך למדנו את ספר שופטים והתעמקנו בדמויות השופטים השונות. ראינו את היתרונות והחסרונות של כל דמות ואת ההנהגה הייחודית שלהן. הנערות יצאו עם התובנה שיש צורות מנהיגות שונות הנותנות מענה לצרכים האנושיים השונים ולכל צורת הנהגה יתרונות וחסרונות.
?How can I influence the space around me
שכבה ח'
בית מדרש אנגלית
בגיל ההתבגרות נערות ונערים מגיעים לשלב התפתחותי בו הם אמורים להתחיל לשים לב למה שקורה מסביבם. המוקד עובר מה"אני" ל"סביבה". על מנת לעזור להם.ן בדרך זו, בחרנו להתעסק בנושא שלמרחב. להתחיל לשים לב למה שקורה מסביבנו, לבחון האם הוא נכון, לדייק את הבעיה ולהציע פתרון. במהלך הדרך בחנו את השכונה שלנו, מצאנו בעיה, מיקדנו את הסיבות לבעיה זו ולמדו כיצד לצאת מעמדת "המתלונן.ת" לעמדת "האקטביסט.ית".
למי שייכת ירושלים
שכבת ז׳
בית מדרש רוח
הלמידה בבית מדרש רוח התמקדה במחצית הראשונה בהיסטוריה של ירושלים ובקדושתה לשלוש הדתות. למדנו את ציר הזמן ההיסטורי, חקרנו את הופעת הנצרות והתפתחות האיסלאם, הכרנו מפות היסטוריות של ירושלים, למדנו כיצד להתמצא במרחב העירוני, ולסיום בנינו הדרכה בעיר העתיקה אותה העברנו בעצמנו.
מה אלוהים רוצה ממני?
שכבת ז'
בית מדרש יהדות
רציונאל- הנערים והנערות יצאו לחקר סביב סיפורי בראשית בחיפוש אחר מסרים העונים על השאלה – מה אלוהים רוצה מהאדם? הנערים והנערות למדו סיפורים, חקרו דמויות ולמדנו פרשנות אשר סייעו להם בהבנת המסר הסמוי של המקרא.